Wat u kunt doen voor een betere houding

      Geen reacties op Wat u kunt doen voor een betere houding

Het hebben van een goede houding is enorm belangrijk voor uw gezondheid. Als u geen goede houding heeft, kan dit op lange termijn voor veel lichamelijke klachten zorgen. Het hebben van een goede houding is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Veel mensen zitten tegenwoordig hele dagen achter hun laptops en dit is niet heel bevorderlijk voor hun houding. Er zijn een aantal dingen die u kunt doen om uw houding te verbeteren. In deze blog leest u drie tips. 

Beweeg genoeg

Zoals ik al zei, zit een groot deel van de mensen tegenwoordig lange dagen achter een laptop. Deze houding is ten eerste al niet heel goed voor je lichaam, omdat u dan vaak erg voorovergebogen zit. Bovendien is het vele zitten achter elkaar ook niet goed voor uw lichaam. Het is belangrijk dat u regelmatig beweegt om even van houding te wisselen. Als u lang in dezelfde houding blijft zitten, heeft u bijna garantie om lichamelijke klachten te krijgen. Zorg dus dat ie regelmatig van houding verandert en eens in de zoveel tijd even opstaat om een rondje te lopen. Als u een kantoorbaan heeft, kunt u bijvoorbeeld na elk uur even een rondje lopen op kantoor of een kopje koffie halen. Het is een heel kort moment van bewegen, maar hierdoor doorbreekt u wel het lange zitten en verandert u even van houding. Bovendien is regelmatig sporten ook van belang om een goede houding aan te nemen. 

Bezoek een specialist

Als u merkt dat u regelmatig een slechte houding heeft en hier eventueel zelfs al lichamelijk klachten van ervaart, dan is het zeer aan te raden om een specialist te raadplegen. Pleeg eens een bezoekje aan de fysiotherapeut om hem/haar hier naar te laten kijken. Het kan ook zomaar zijn dat uw houding beïnvloed wordt door lichamelijke factoren zoals een scoliose of een verkeerde stand van uw voeten. Zo kan een fysiotherapeut u doorsturen naar bijvoorbeeld een podoloog om naar de stand van uw voeten te kijken. Mocht hier de oorzaak zitten, dan kunt u orthopedische schoenen of inlegzolen krijgen om deze problemen te verhelpen. 

Ballet of yoga

Tot slot kunt u zelf ook actief werken aan een betere houding. Zo kunt u bijvoorbeeld yoga- of balletles nemen. Dit zijn twee sporten waarbij het heel erg draait om uw houding en flexibiliteit. Hierdoor leert u vanzelf aan om meer bewust te zijn van uw houding gedurende de dag, waardoor u op lange termijn een betere houding krijgt. Ook pianoles is een voorbeeld van een activiteit waarbij u erg moet letten op uw houding.