Beter slapen ’s nachts? Lees deze tips!

      Geen reacties op Beter slapen ’s nachts? Lees deze tips!

Het is iets wat we allemaal doen en nodig hebben: slapen. Toch is het niet voor iedereen zo vanzelfsprekend dat je ’s nachts goed uitrust of überhaupt goed slaapt. Omdat het wel iets waar wij als mensen écht niet zonder kunnen is het toch wel belangrijk dat we voldoende slapen. Maar, hoe doe je dat als je er constant moeite mee hebt? Dat lees je hier in dit blog.

Tip 1: stop met het drinken van cafeïne

Of minder in ieder geval stevig. Hoe minder je ervan drinkt, hoe beter je slaapt. Wist je dat cafeïne tot wel zes uur actieve stoffen aanmaakt in jouw lichaam? Dat kan best als een shockerend bericht komen wanneer je minstens 4 koppen per dag drinkt.

Om ervoor te zorgen dat je toch nog genoeg slaap pakt in de nachtelijke uren is het dan ook aan te raden om na een uur of drie in de middag te stoppen met het drinken van koffie. Kijk maar eens hoe jij jezelf voelt nadat je dit een paar dagen hebt gedaan. Slaap je al beter?

Tip 2: zorg voor een donkere ruimte

En als er wordt gezegd donker, dan wordt er ook echt donker bedoeld. Je kunt een echt donkere ruimte wel creëren met gordijnen, maar binnenzonwering werkt het beste. Je kunt ook zonwering kopen voor buiten, als je dat liever hebt.

Het voordeel van zonwering is dat het overdag de zon tegenhoudt (uiteraard) maar dat het ook ’s nachts ervoor zorgt dat alle andere lichtbronnen buiten worden gehouden. Denk bijvoorbeeld aan lantaarnpalen, de volle maan of de tuinlichten van de buren die continue aan en uit gaan. Als je er zeker van wil zijn dat je in een donkere kamer slaapt, zorg dan dat je in een donkere ruimte slaapt.

Tip 3: zorg voor voldoende daglicht

Na de bovenstaande tip kan je misschien denken: ‘ja, wat wil de schrijver van dit blog nu precies?’. Je leest het goed, het is belangrijk dat je overdag genoeg daglicht krijgt. Dat komt door het feit dat daglicht jouw nachtrust verbetert. Hoe dat werkt? Denk maar aan jouw biologische klok.

Eigenlijk wordt je ook wakker zodra het licht wordt, toch? Je kunt jouw biologische klok een eindje op weg helpen door gedurende de dag af en toe eens naar buiten te lopen. En te genieten van zonnestralen.

Hopelijk heb je iets aan deze drie tips! Veel succes met beter slapen en jouw slaapritme verbeteren. Tot de volgende keer!