8 december 2021

Je als bedrijf onderscheiden van je concurrentie? Zet professionele bedrijfsfotografie in!

5 min read
bedrijfsfotografie

Wanneer je aan het hoofd staat van een onderneming waar je daadwerkelijk succesvol mee wilt zijn, dan is het zaak om voortaan zo min mogelijk aan het toeval over te laten. In de eerste plaats is het uiteraard van groot belang dat de producten en de diensten die je verkoopt van een kwalitatief uitstekend niveau zijn. Dat is natuurlijk de ultieme manier om ervoor te zorgen dat klanten zullen blijven terug komen. 

Voor de aanwas van nieuwe klandizie is er echter nog veel meer nodig. Om potentiële klanten te overtuigen een product of dienst af te nemen bij jouw organisatie zul je het een en ander uit de kast moeten halen. Het is hierbij onder andere van essentieel belang dat je je op een zeer goede manier naar buiten toe presenteert. Dit doe je onder meer door middel van online en offline marketing. Foto’s en afbeeldingen spelen hier uiteraard een grote rol in, want deze vormen doorgaans bij uitstek de blikvangers die de meeste aandacht trekken.

Om aan mooie foto’s te geraken die je bijvoorbeeld op je website of op Facebook kunt plaatsen of in brochures kunt afdrukken is het zeker aan te bevelen gebruik te maken van de diensten van een expert in de bedrijfsfotografie. Een goede bedrijfsfotograaf weet namelijk tot in detail op welke manier alle facetten van jouw bedrijf het best tot uiting kunnen komen door middel van foto’s. Hieronder lees je eerst om welke typen foto’s het dan gaat. Vervolgens kun je ook lezen welke voordelen de inzet van een bedrijfsfotograaf zoal biedt, althans, als deze voldoet aan de kwaliteitseisen die je redelijkerwijs mag stellen.

bedrijfsfotografie

Welke soorten foto’s vallen zoal onder de noemer bedrijfsfotografie?

Er zijn talrijke soorten foto’s die je onder de noemer bedrijfsfotografie zou kunnen scharen. Eigenlijk zijn het er zelfs teveel om hier op te noemen. De wellicht belangrijkste en meest voorkomende soorten bedrijfsfoto’s zijn evenwel onder meer de volgende:

  • Gedetailleerde en aantrekkelijke foto’s van de producten en/of diensten die je aanbiedt.
  • Foto’s ten behoeve van speciale reclame-uitingen. Vaak zijn dit soort foto’s geënsceneerd en na afloop bewerkt.
  • Foto’s die laten zien hoe het productieproces in jouw bedrijf verloopt, zodat de klanten en je zakenpartners weten wat hier zoal bij komt kijken.
  • Foto’s van zowel de binnen- als de buitenkant van je bedrijfsgebouw. Met name als je in het bezit bent van een stijlvol (op welke manier dan ook) bedrijfspand is het zeer de moeite waard hier even mee te pronken.
  • Foto’s bij belangrijke gelegenheden, evenementen en bijeenkomsten waar essentiële personen van je organisatie bij betrokken zijn.
  • Foto’s van al je teamleden, zodat je je team op een fraaie wijze kunt presenteren op je website en bijvoorbeeld op Facebook.

De voordelen en mogelijkheden van bedrijfsfotografie op een rijtje gezet

Als je inderdaad besluit een professionele bedrijfsfotograaf in te huren of zelfs in (vaste) dienst te nemen, dan zul je daar op de volgende manieren profijt bij (kunnen) hebben:

  • Met de foto’s van een professionele bedrijfsfotograaf zul je beter in staat zijn jezelf op een unieke manier te positioneren, met name ten opzichte van concurrerende bedrijven met ongeveer hetzelfde aanbod als jouw bedrijf.
  • Je bent met professionele foto’s in staat om op een beeldende manier je eigen verhaal te vertellen.
  • Met fraaie, gedetailleerde en slim gemaakte foto’s laat jij aan alle geïnteresseerden zien dat je veel waarde hecht aan kwaliteit.
  • Jouw aangetoonde hang naar kwaliteit kan zorgen voor meer en betere samenwerkingsverbanden met zakenpartners.
  • Je kwaliteitszucht straalt ook af op je werknemers, die hiermee aanvoelen dat er binnen jouw organisatie een hoge standaard geldt.
  • De drang naar kwaliteit kan eveneens gunstig uitpakken op de vacaturemarkt. Bedrijven die klasse en kwaliteit uitstraling zijn namelijk populair bij sollicitanten, en zeker ook bij sollicitanten die écht iets te bieden hebben.
  • Uiteraard leidt jouw professionele uitstraling ook een sterke indruk op potentiële klanten, die daardoor sneller geneigd zijn een product of een dienst van jouw organisatie af te nemen. 
  • Je kunt professioneel gemaakte foto’s normaal gesproken jarenlang gebruiken, dus je hebt hier voor een zeer lange tijd profijt van.

Zoek een bedrijfsfotograaf met deze kenmerken

Wanneer je daadwerkelijk op zoek gaat naar een deskundige bedrijfsfotograaf, probeer er dan een te vinden die voldoet aan de volgende vereisten:

  • Men heeft (meer dan) genoeg ervaring om jouw opdrachten op de gewenste manier uit te voeren. Deze ervaring is zo nodig ook aan te tonen.
  • Men beschikt over een rijk portfolio waaruit blijkt dat hij of zij voor andere veeleisende klanten succesvolle bedrijfsfoto’s heeft weten te maken.
  • Men maakt gebruik van de meest moderne apparatuur om foto’s mee te maken.
  • Men weet in elke situatie precies op welke manier de beste foto’s gemaakt kunnen worden. Hierbij wordt de nodige aandacht besteed aan de techniek, het licht en de compositie.
  • Men is desgevraagd op korte termijn beschikbaar.
  • Men kan na het maken van de gevraagde foto’s deze foto’s ook nog eens snel leveren, zelfs als de foto’s nog bewerkt moeten worden.
  • Men kan voor bedrijven in elke denkbare sector uitstekende bedrijfsfoto’s produceren.
  • Hoe aantrekkelijk de gemaakte bedrijfsfoto’s ook mogen zijn, de foto’s zijn nooit misleidend voor de klant of voor wie dan ook.

Inhuren of inschakelen voor losse opdrachten?

Als je van plan bent om om inmiddels bekende redenen bedrijfsfotografie in te zetten, dan zul je nog een belangrijke knoop moeten doorhakken. Je zult immers moeten besluiten of je een vaste bedrijfsfotograaf in dienst neemt, of dat je voor elke losse opdracht een fotograaf inhuurt. Dit inhuren heeft als voordeel dat je heel flexibel bent in wanneer je welke fotograaf inhuurt. Mocht de samenwerking met een fotograaf dan toch niet zo goed bevallen, dan kun je altijd eens een ander proberen. Wel is inhuren verhoudingsgewijs tamelijk kostbaar. Als je iemand in dienst neemt voor een bescheiden aantal uren per week, dan kunnen de kosten in principe wel meevallen. Je bent dan echter wel ook gebonden aan een aantal verplichtingen die je als werkgever nu eenmaal hebt ten aanzien van elke werknemer, en dus ook deze bedrijfsfotograaf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *