Kika Beer

Deze beren wordt verkocht voor € 6,95 door de stichting KIKA (Kinderen Kankervrij).
Op het idee gebracht door een bezoekster van deze site heb ik een setje kleertjes ontworpen voor deze beer.

Het idee komt van www.kikazeeland.nl. Brei het setje (of meerdere keren) en stuur het naar één van de Kika-beer-verkopers. Je kunt hun emailadressen vinden op de site van KIKA. Er zit er vast wel een bij jou in de buurt. Zij verkopen deze kleertjes dan weer tezamen met de beren en de opbrengst komt geheel ten goede aan KIKA.

Ik heb begrepen dat niet alle Beren-verkopers ook de kleding accepteren. Stuur dus eerst een email.

Dowload de patronen als PDF-bestand:


Klik hier voor Patroon voor naalden 4 - Broekje en gestreept truitje




Patroon voor naalden 3

Materiaal:
Breigaren voor naalden 3 met een looplengte van ± 210 meter. (Dit setje is gebreid op Mississippi-3 van Katia).
Stekenverhouding op naalden 3: 26 steken en 36 naalden = 10 x 10 cm.
Gebruikte steken: Tricotsteek (goede kant recht, verkeerde kant averecht) en Boordsteek (1 st. recht, 1 st. averecht, herhalen tot einde naald)

Truitje:

Rugpand:
Zet 60 st. op met nld. 2½ en brei 7 nld. boordsteek. Brei verder met nld. 3 in tricotsteek tot een totale hoogte van 8 cm (= 22 nld. excl. boord). Kant voor de armsgaten aan weerszijden van elke 2e nld. 2 x 2 en 1 x 1 st. af. Brei nog 5 cm (= 18 nld). Kant dan de middelste 18 st. af en brei elk deel apart verder. Kant aan de hals nog 1 x 3 en 1 x 2 st. af. Brei nog 3 nld en kant de resterende 11 steken af. Totale hoogte is ± 16 cm. (= totaal 56 nld. ecxl. boord). Brei de tweede schouder in spiegelbeeld.

Voorpand: (= 14 steken smaller dan het rugpand vanwege de vorm van de beer)
Zet 46 st. op met nld. 2½ en volg de beschrijving van het rugpand tot en met de armsgaten. Brei dan nog 8 nld. Kant de middelste 8 st. af en brei elk deel apart verder. Kant aan de hals elke 2e nld. nog 3 x 1 st. af. Brei tot dezelfde hoogte als het rugpand en kant dan de resterende 11 st. af. Brei de tweede schouder in spiegelbeeld.

Mouwen:
Zet 52 st. op met nld. 2½ en brei 7 nld. boordsteek. Brei verder met nld. 3 in tricotsteek tot een totale hoogte van ± 6½ cm (= 16 nld. excl. boord). Kant aan weerszijden van elke 2e nld. 2 x 2 en 1 x 1 st. af. Brei nog 1 nld. en kant dan de resterende steken af.

Halsboord: Sluit de linkerschouder. Neem met nld. 2½ langs de hals ± 80 st. op en brei 6 nld. boordsteek. Kant daarna de st. soepel af.

Afwerking:
Sluit de rechterschouder en daarmee de halsboord. Sluit de zij- en mouwnaden. Zet de mouwen in de armsgaten.

Broekje:

Eerste broekspijp:
Zet 58 st. op met nld. 2½ en brei 5 nld. boordsteek. Brei verder met nld. 3 in tricotsteek tot een totale hoogte van 8 cm (= 24 nld. excl. boord). Kant aan de rechterkant (= middenvoor) elke 2e nld. 1 x 3, 1 x 2 en 1 x 1 st. af. TEGELIJKERTIJD aan de linkerkant (= middenachter) 1 x 2 en 2 x 1 st. afkanten. Brei daarna nog ± 6½ cm in tricotsteek (= 24 nld.). Totale hoogte is nu 17 cm.

Vorming van het achterwerk:
1e nld: alle st. recht breien
2e en 3e nld: Brei de eerste 36 st. averecht, keer dan het werk en brei deze 36 st. recht.
4e en 5e nld: Brei de eerste 31 st. averecht, keer dan het werk en brei deze 31 st. recht.
Brei op deze manier verder (steeds 5 steken minder) tot er nog 6 steken over zijn.
Brei in de 16e nld. alle steken averecht. Om gaatjes te voorkomen trek je draad bij de overgangen wat strakker aan. Je hebt nu een schuine bovenkant.
Brei dan een gaatjesnaald:
2 st. r., *1 omslag, 2 st. r. samenbreien, 1 st. r.*, herehalen van * tot *. Eindig met 3 st. recht.
Brei nu nog 3 nld. boordsteek en kant af.

Totale hoogte rechterkant = ± 21 cm, totale hoogte linkerkant = ± 18 cm.

Tweede broekspijp.
Zet 58 st. op met nld. 2½ en brei 5 nld. boordsteek. Brei verder met nld. 3 in tricotsteek tot een totale hoogte van 8 cm (= 24 nld. excl. boord). Kant aan de rechterkant (= middenachter) elke 2e nld. 1 x 3, 1 x 2 en 1 x 1 st. af. TEGELIJKERTIJD aan de linkerkant (= middenvoor) elke 2e nld. 1 x 2 en 2 x 1 st. afkanten. (Dit zijn 6 nld). Brei daarna nog ± 6½ cm in tricotsteek (= 24 nld.). Totale hoogte is nu 17 cm.

Vorming van het achterwerk:
1e en 2e nld.: Brei de eerste 36 st. recht, keer het werk en brei deze 36 st. averecht.
3e en 4e nld: Brei de eerste 31 st. recht, keer het werk en brei deze 31 st. averecht.
Brei op deze manier verder (steeds 5 steken minder) tot er nog 6 steken over zijn, totaal 14 naalden.
Brei in de 15e nld. alle steken recht en in de 16e nld. alle steken averecht.
Brei dan nog een gaatjesnaald en 3 nld. boordsteek. Kant af.

Afwerking:
Sluit de binnenbeennaden. Schuif de beide pijpjes met de goede kant tegen elkaar in elkaar en sluit de kruisnaad.
Haak een koordje van 50 of 60 cm en rijg dit door de gaatjes.

Let op: de achterkant van het broekje is hoger dan de voorkant, dit is natuurlijk omdat de beer een flink achterwerkje heeft dat wel helemaal in het broekje moet passen....

Veel succes.

Patroon voor naalden 4

Materiaal:
Breigaren voor naalden 3½ of 4 met een looplengte van ± 135 meter. (Dit setje is gebreid op Hit van Schoeller Stahl).
Stekenverhouding op naalden 4: 20 steken en 26 naalden = 10 x 10 cm.
Gebruikte steken: Tricotsteek (goede kant recht, verkeerde kant averecht) en Boordsteek (1 st. recht, 1 st. averecht, herhalen tot einde naald)

Truitje:

Patroon: 2 naalden wit, 4 naalden rood. Herhaal deze 6 naalden.

Rugpand:
Zet 46 st. op met nld. 3½ en brei 5 nld. boordsteek. Brei verder met nld. 4 in tricotsteek tot een totale hoogte van 8 cm (= 16 nld. excl. boord). Kant voor de armsgaten aan weerszijden van elke 2e nld. 1 x 2 en 1 x 1 st. af. Brei nog 5 cm (= 14 nld). Kant dan de middelste 14 st. af en brei elk deel apart verder. Kant aan de hals nog 1 x 3 st. af. Brei nog 3 nld en kant de resterende 10 steken af. Totale hoogte is ± 16 cm. (= totaal 40 nld. ecxl. boord). Brei de tweede schouder in spiegelbeeld.

Voorpand: (= 10 steken smaller dan het rugpand vanwege de vorm van de beer)
Zet 36 st. op met nld. 3½ en volg de beschrijving van het rugpand tot en met de armsgaten. Brei dan nog 6 nld. Kant de middelste 6 st. af en brei elk deel apart verder. Kant aan de hals nog 1 x 2 st. af. Brei tot dezelfde hoogte als het rugpand en kant dan de resterende 10 st. af. Brei de tweede schouder in spiegelbeeld.

Mouwen:
Zet 40 st. op met nld. 3½ en brei 5 nld. boordsteek. Brei verder met nld. 4 in tricotsteek tot een totale hoogte van ± 6½ cm (= 12 nld. excl. boord). Kant aan weerszijden van elke 2e nld. 1 x 2 en 1 x 1 st. af. Brei nog 1 nld. en kant dan de resterende steken af.

Halsboord:
Sluit de linkerschouder. Neem met nld. 3½ langs de hals ± 60 st. op en brei 4 nld. boordsteek. Kant daarna de st. soepel af.

Afwerking:
Sluit de rechterschouder en daarmee de halsboord. Sluit de zij- en mouwnaden. Zet de mouwen in de armsgaten.

Broekje:

Eerste broekspijp:
Zet 44 st. op met nld. 3½ en brei 3 nld. boordsteek. Brei verder met nld. 4 in tricotsteek tot een totale hoogte van 8 cm (= 18 nld. excl. boord). Kant aan de rechterkant (= middenvoor) elke 2e nld. 2 x 2 en 1 x 1 st. af. TEGELIJKERTIJD aan de linkerkant (= middenachter) elke 2e nld. 1 x 2 en 1 x 1 st. afkanten. Brei daarna nog ± 6½ cm in tricotsteek (= 18 nld.). Totale hoogte is nu 17 cm.

Vorming van het achterwerk:
1e nld: alle st. recht breien
2e en 3e nld: Brei de eerste 24 st. averecht, keer dan het werk en brei deze 24 st. recht.
4e en 5e nld: Brei de eerste 20 st. averecht, keer dan het werk en brei deze 20 st. recht.
Brei op deze manier verder (steeds 4 steken minder) tot er nog 4 steken over zijn.
Brei in de 14e nld. alle steken averecht. Om gaatjes te voorkomen trek je draad bij de overgangen wat strakker aan. Je hebt nu een schuine bovenkant.
Brei dan een gaatjesnaald:
2 st. r., *1 omslag, 2 st. r. samenbreien, 1 st. r.*, herehalen van * tot *. Eindig met 3 st. recht.
Brei nu nog 3 nld. boordsteek en kant af.

Totale hoogte rechterkant = ± 21 cm, totale hoogte linkerkant = ± 18 cm.

Tweede broekspijp.
Zet 44 st. op met nld. 3½ en brei 3 nld. boordsteek. Brei verder met nld. 4 in tricotsteek tot een totale hoogte van 8 cm (= 18 nld. excl. boord). Kant aan de rechterkant (= middenachter) elke 2e nld. 1 x 2 en 1 x 1 st. af. TEGELIJKERTIJD aan de linkerkant (= middenvoor) elke 2e nld. 2 x 2 en 1 x 1 st. afkanten. (Dit zijn 6 nld). Brei daarna nog ± 6½ cm in tricotsteek (= 18 nld.). Totale hoogte is nu 17 cm.

Vorming van het achterwerk:
1e en 2e nld.: Brei de eerste 24 st. recht, keer het werk en brei deze 24 st. averecht.
3e en 4e nld: Brei de eerste 20 st. recht, keer het werk en brei deze 20 st. averecht.
Brei op deze manier verder (steeds 4 steken minder) tot er nog 4 steken over zijn, totaal 12 naalden.
Brei in de 13e nld. alle steken recht en in de 14e nld. alle steken averecht.
Brei dan nog een gaatjesnaald en 3 nld. boordsteek. Kant af.

Afwerking:
Sluit de binnenbeennaden. Schuif de beide pijpjes met de goede kant tegen elkaar in elkaar en sluit de kruisnaad.
Haak een koordje van 50 of 60 cm en rijg dit door de gaatjes.

Let op: de achterkant van het broekje is hoger dan de voorkant, dit is natuurlijk omdat de beer een flink achterwerkje heeft dat wel helemaal in het broekje moet passen....

Veel succes.