Breipatronen voor Damestruien

voor alle maten en alle stekenverhoudingen

Er zijn vele soorten garens en daardoor vele stekenverhoudingen. Iedereen breit op zijn eigen manier en daardoor kan een proeflapje wel eens afwijken van de stekenverhouding van het patroon. Toch is het heel belangrijk dat de stekenverhouding van het proeflapje zo dicht mogelijk bij de aangegeven stekenverhouding ligt, omdat het model en de maten van het breiwerk daarop gebaseerd zijn.
Maak dus altijd een proeflapje en gebruik dunnere naalden als je minder steken krijgt en dikkere naalden als je meer steken krijgt.

Op deze pagina vind je standaardpatronen voor diverse stekenverhoudingen, die over het algemeen het meeste voorkomen. Als indicatie staat er ook een naalddikte bij, maar daarmee kun je dus varieëren, afhankelijk van je hand van breien.
Deze basispatronen zijn bedoeld om je een basis te geven, je kunt er zelf iets inbreien (bijvoorbeeld een van mijn ontwerpen). Gebruik verschillende kleuren, brei strepen, blokjes of ruiten, alles wat je maar kunt bedenken.

Alle beschrijvingen zijn door mijzelf bedacht en ontworpen en het is dus ook de bedoeling dat je ze alleen voor eigen gebruik van de site afhaalt.

De patronen openen in een nieuw venster of tabblad, zodat je ze makkelijker kunt afdrukken.

LET OP!! Alle patronen zijn in NL maten.
Voor de Belgische bezoekers: maat 38 in NL is maat 40 in BE. Neem het patroon dus in een maat kleiner dan je confectiemaat.

Het is natuurlijk wel verstandig om de maten van het patroon te vergelijken met je eigen maten.




Hoeveel bollen wol heb ik nodig voor mijn trui?

Deze patronen kun je ook gebruiken voor een trui met V-hals ipv rond of voor een vest.
Kijk op deze pagina voor uitleg


Basispatroon in de maten 36 t/m 54!

Eenvoudige trui met aangebreide mouwen voor naalden 3-3½

Basispatronen met taillevorming in de maten 34 tot en met 52


Maat 34-36 Maat 38-40 Maat 42-44 Maat 46-48 Maat 50-52
naalden 2½-3 naalden 2½-3 naalden 2½-3 naalden 2½-3 naalden 2½-3
naalden 3-3½ naalden 3-3½ naalden 3-3½ naalden 3-3½ naalden 3-3½
naalden 3½-4 naalden 3½-4 naalden 3½-4 naalden 3½-4 naalden 3½-4
naalden 4-4½ naalden 4-4½ naalden 4-4½ naalden 4-4½ naalden 4-4½
naalden 4½-5 naalden 4½-5 naalden 4½-5 naalden 4½-5 naalden 4½-5
naalden 5-6 naalden 5-6 naalden 5-6 naalden 5-6 naalden 5-6
naalden 6-7 naalden 6-7 naalden 6-7 naalden 6-7 naalden 6-7


Voor honderden gratis patronen, klik op het logo hieronder