Babypop 40-45 cm

Onderstaande patronen zijn te downloaden als PDF-bestand.
Download "Babyborn" patronen

Om PDF-bestanden te kunnen openen heb je Acrobat Reader nodig.
Je kunt dit gratis programma hier downloaden

babyborn

GRATIS PATROON: Poncho

Eenvoudig patroon voor een Poncho:
Materiaal: Scheepjeswol Roma turqoise (1511)
Naalden 3 en 3½
Stekenverhouding: 22 st. x 30 nld = 10x10cm
Ribbelsteek: alle naalden recht
Tricotsteek: goede kant recht, verkeerde kant averecht

Uitvoering: Brei dit 2x
Zet 68 st. op met nld. 3 en brei 3 nld. ribbelsteek.
Brei dan een gaatjesnaald: 2 st. r. * 1 omslag, 2 st. recht samenbreien, 2 r.* herhaal van * tot *. (17 gaatjes). Brei 1 nld. averecht. Ga verder met nld. 3½ in tricotsteek. Minder elke 2e nld. aan weerszijden 17 x 1 st. Tot er 34 st. overblijven. Brei dan nog 3 nld. ribbelsteek en kant af.

Afwerking:
Sluit de schuine zijkanten met een overhandse steek, zodat je een mooie streep in het midden krijgt.
Franjes: Knip 102 draadjes van 10 cm. Neem deze per 3 draadjes bij elkaar en haal ze met een haaknaald in het midden door de gaatjes, je krijgt dan een lusje door het gaatje, haal daar de 6 uiteinden doorheen en trek aan.


GRATIS PATROON: Lange broek

Patroon voor standaard lange broek
Materiaal: Scheepjeswol Roma Korenblauw (1514)
Naalden 3 en 3½
Stekenverhouding: 22 st. x 30 nld = 10x10cm
Boordsteek: 1e nld: 1 steek recht, 1 st. averecht, resterende naalden breien zoals de steken zich voordoen.
Tricotsteek: goede kant recht, verkeerde kant averecht

We breien twee broekspijpen die ieder uit één stuk bestaan.
Broekspijp:
Zet 40 st. op met nld. 3½, brei 3 nld. boordsteek. Brei 10 cm tricotsteek en meerder daarbij aan weerszijden van elke 4e nld 7 x 1 st.
Kant op 11 cm hoogte aan de rechterkant van elke 2e nld. 1 x 3, 1 x 2 en 2 x 1 st af. Minder tegelijk aan de linkerkant van elke 2e nld 11 x 1 st.
Brei nog 10 nld. tricotsteek.
Brei op een hoogte van 20 cm een gaatjesnaald: 2 st. r., * dnv (draad naar voor), 2 st. r. samenbr., 1 r., herhalen vanaf *, eindig met 2 st. r.
Brei de volgende naald geheel averecht.
Brei nog 3 nld. boordsteek en kant dan alle steken af.

Brei de andere broekspijp in spiegelbeeld.

Afwerking:
Vouw de broekspijp dubbel en sluit de binnenbeennaad. Doe hetzelfde bij de andere broekspijp. Schuif de broekpijpen (met de goede kant tegen elkaar) in elkaar en sluit de kruisnaad. Vouw terug. Haak een ketting van ± 60 cm. Rijg deze door de gaatjes.

© Breien met Plezier.nl