Aanpassingen





Op deze pagina kun je vinden hoe je de basispatronen op deze site kunt aanpassen voor een vest of een trui met v-hals.

Aanpassingen voor een vest met ronde hals:

Brei het rugpand als aangegeven.
Neem voor een half voorpand de helft van het aantal aangegeven steken en trek daar zoveel steken af als er in 2 cm gaan:

Voorbeeld:

Er moeten 114 steken opgezet worden bij een stekenverhouding van 26 steken. 2 cm is dan 2 x 2,6 = 5,2 st. Dus: 114 : 2 = 57 - 5 = 52 steken.
De beide voorpanden samen worden dan 4 cm smaller als het rugpand en dat is precies genoeg voor een knopenlijst.

Voor de hals het aantal af te kanten steken voor het midden door twee delen:

Voorbeeld:

Er moeten voor de hals de middelste 20 st. op een hulpnaald worden gezet. In plaats daarvan langs middenvoor de eerste 10 steken afkanten. Volg verder de aangegeven halsminderingen.

Wanneer alle panden gebreid zijn eerst de schoudernaden sluiten en de halsboord breien. Daarna langs het rechtervoorpand steken opnemen voor de knopenlijst. Neem daarvoor in elke 4 naalden 3 steken op en brei 4 cm boordsteek. Maak verdeeld over de lijst het gewenste aantal knoopsgaten. Brei de lijst aan het linkervoorpand op dezelfde manier, maar dan zonder knoopsgaten.

Aanpassingen voor een vest met V-hals

Brei het rugpand als aangegeven.

Het voorpand vergt iets meer rekenwerk:

Het aantal steken dat je moet opzetten voor een half voorpand is hetzelfde als bij het vest met de ronde hals. Dat bereken je eerst.

De V is meestal ongeveer 23 tot 25 cm diep.

Reken uit aan de hand van het matenschema op welke hoogte je dan moet beginnen. De V wordt gevormd door minderingen van steeds 1 steek aan de kant die straks middenvoor wordt.

Neem het totaal aantal minderingen voor de hals en deel dit getal door 2.

Voorbeeld:

Zet de middelste 20 st. op een hulpnaald en minder aan de halskant elke naald 9 x 1 st af. Totaal zijn dit 20 + 9 + 9 = 38 steken. Gedeeld door 2 zijn het er 19. Dit betekent dat je aan elk half voorpand 19 steken moet minderen.

Nu moet het aantal naalden worden bepaald waarover de minderingen moeten worden verdeeld.

Voorbeeld:

V-diepte 23 cm, stekenverhouding 36 naalden. Totaal aantal naalden = 23 x 3,6 = 82,8. Daar maken we dan 82 naalden van om het even te houden. Zouden we nu elke 4e naald gaan minderen dan breien we 76 naalden. Dat zijn er 6 te weinig. Om dit op te lossen minderen we eerst elke 6e nld. 3 x 1 st., en daarna elke 4e nld. 16 x 1 st. Dan zijn het precies 82 naalden en kun je de resterende steken afkanten.

Dit is natuurlijk voor elk patroon verschillend, dus je zult een beetje moeten rekenen. Bij dikkere naalden maak je bijvoorbeeld een verdeling tussen elke 4e naald en elke 2e naald, omdat er dan minder naalden worden gebreid.

De boord langs middenvoor werkt ook iets anders. Het mooiste is om hem in één keer rond middenvoor aan te breien, maar het kan ook in 2 delen, met een naadje middenachter. Neem op dezelfde manier als bij het vest met de ronde hals uit elke 4 naalden 3 steken op en brei 4 cm boordsteek. Denk aan de knoopsgaten in het rechtervoorpand, die je nu natuurlijk moet verdelen over het rechte deel.

Trui met V-hals:

Neem het aantal aangegeven steken dat geminderd moet worden voor de hals, d.w.z. de middelste steken èn de steken langs de halskant.

Voorbeeld bij een stekenverhouding van 26 st. en 36 nld. in 10 cm:

De V-hals wordt 16 cm diep. Dit zijn 16 x 3,6 = 57,6 naalden. Daar maken we 58 naalden van om het even te houden. Er moeten 38 steken afgekant worden voor de hals. Dit is 19 steken aan elke kant. Minderen we nu afwisselend elke 2e en elke 4e naald 19 x 1 steek, dan hebben we 56 naalden gebreid. Op deze manier moet je een beetje uitproberen en tellen hoe je de minderingen het best verdeeld.

Eventueel kun je nog het aantal af te kanten steken aanpassen om het beter te laten uitkomen. Eén of twee steken meer of minder maakt weinig verschil.

Let wel op: wanneer je dit doet moet je ook het aantal af te kanten steken in de hals van het rugpand aanpassen!! Zorg ervoor dat het aantal steken van de schouders bij rug- en voorpand hetzelfde is.