Babysokjes van Loes

Het patroon voor deze sokjes heb ik gekregen van Loes. Ik heb ze gebreid met het garen Lammy Yarns Nicky (lila/wit). Ze zijn echt heel schattig.

Loes schreef:

Ik wil je mijn patroon voor baby sokjes niet onthouden. Hier verras ik mensen in mijn omgeving mee die in verwachting zijn. Dit patroon heb ik ooit van een vriendin gekregen. Ik doe er zo'n uur op per sokje en ik maak zo mijn restjes wol op. Mijn voorkeur is om de wreef wit te maken en de sok zelf zacht geel of paars. Als je nog niet weet wat het gaat worden een jongen of een meisje.

Nodig restjes wol (ik neem meestal 100% acryl) in 2 kleuren, nodig 3 breinaalden 3,5.

Zet 27 steken op en brei 20 naalden tricot 1 (1 rechts 1 links)
1 rechts, (1 omslag 2 steken samenbreien) dit 6 keer, 1 rechts, (1 omslag 2 steken samenbreien) dit 6 keer, 1 rechts. De naald terug geheel links

9 steken rechts.
Brei over de volgende 9 steken in de andere kleur 22 naalden rechts. Je krijgt dan 11 ribbels. Knip draad af. Dit is de wreef.
Brei verder met eerste kleur waarvan je al 9 steken hebt gedaan. Neem al breiend aan de zijkant van de wreef 10 steken op, rechts breiend. Tussen iedere ribbel neem je 1 steek op. Brei de 9 steken van de wreef rechts. Neem al breiend aan de zijkant van het wreef 10 steken op rechts breiend. Tussen iedere ribbel neem je 1 steek op. Brei de laatste 9 steken rechts.

Brei nog 5 naalden rechts. Je hebt dan na de gaatjes toer 3 ribbels gebreid. Dan begin je met de mindering:

1 rechts,1 steek afhalen, 1 steek rechts breien, afgehaalde steek over de gebreide steek halen, 18 steken rechts, 2 steken rechts samenbreien, 1 steek rechts, 1 steek afhalen, 1 steek rechts breien, afgehaalde steek over de gebreide steek halen, 18 steken rechts, 2 steken rechts samenbreien, I steek rechts. Terug geheel rechts.

1 rechts, 1 steek afhalen, 1 steek rechts breien, afgehaalde steek over de gebreide steek halen, 16 steken rechts, 2 steken rechts samenbreien, 1 steek rechts, 1 steek afhalen, 1 steek rechts breien, afgehaalde steek over de gebreide steek halen, 16 steken rechts, 2 steken rechts samenbreien, 1 steek rechts. Terug geheel rechts.

1 rechts, 1 steek afhalen, 1 steek rechts breien, afgehaalde steek over de gebreide steek halen, 14 steken rechts, 2 steken rechts samenbreien, 1 steek rechts, I steek afhalen, 1 steek rechts breien, afgehaalde steek over de gebreide steek halen, 14 steken rechts, 2 steken rechts samenbreien, I steek rechts. Terug geheel rechts.

1 rechts, 1 steek afhalen,1 steek rechts breien, afgehaalde steek over de gebreide steek halen, 12 steken rechts, 2 steken rechts samenbreien, 1 steek rechts, 1 steek afhalen, 1 steek rechts breien, afgehaalde steek over de gebreide steek halen, 12 steken rechts, 2 steken rechts samenbreien, 1 steek rechts. Terug 16 steken rechts.

Vouw nu de 2 breipennen samen zodat de goede kant binnenzit. De laatste gebreide steken zitten op de achterste pen. Pak breinaald nummer 3. Haal 1 steek van de achterste pen af. Brei nu telkens een steek van de voorste pen en een steek van de achterste pen samen in een keer. Kant dan af (haal steek op 3de breipen over laatst gebreide steek).Herhaal (Brei nu telkens een steek van de voorste pen en een steek van de achterste pen samen in een keer. Kant dan af (haal steek op 3de breipen over laatst gebreide steek) totdat alle steken afgekant zijn.

Knip de draad door en naai de hiel en boord dicht.

Draai een koordje van de wreefkleur en haal dat door de gaten.

Koordje draaien: Neem 4 keer de gewenste lengte. Vouw dubbel en draai aan een uiteinde, andere kant stil houden (iemand laten vasthouden). Als de draad telkens in elkaar aan het draaien is, de 2 uiteinden op elkaar leggen en een knoopje op het uiteinde maken. Het koordje draait nu als vanzelf in elkaar. In andere uiteinde ook een knoopje doen.

Loes