Standaard 7-8 jaar, maat 122/128

nld 3 - 3

Rugpand:

1. Zet 80 st. op met nld. 3 needles. Brei 5 cm boordsteek

2. Brei verder met nld. 3 in tricotsteek tot een lengte van 20 cm (60 nld.) excl. boord.

3. Armsgat: Kant 4 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 3 x 1 st. tot er 66 st. over zijn. Brei verder tot een totale armsgathoogte van 15,3 cm.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 19 st., zet de volgende 28 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 19 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke naald 2 x 1 st. tot er 17 steken over zijn.

5. Tegelijkertijd, als de armsgathoogte 16 cm is (48 nld), met de schouder beginnen.

6. Schoudervorming: Kant 7 st. af aan de kant van het armsgat. Kant daarna 9 st. af aan de kant van het armsgat.

Voorpand:

1-2 Volg stap 1 en 2 als voor het rugpand.

3. Armsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei tot een armsgathoogte van 11,3 cm (34 nld.) tot er 66 st. over zijn.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 24 st., zet de volgende 18 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 24 st.met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld. 7 x 1 st. tot er 17 st. over zijn.

5. Brei verder tot de armsgathoogte 16 cm is (48 nld.)

Mouwen:

1. Zet 42 st. op met nld. 3 en brei 4 cm boordsteek.

2. Brei verder met nld. 3 in tricotsteek.

3. Meerder aan weerszijden van elke 11e nld. 1 x 1 st. daarna aan weerszijden van elke 12e nld. 5 x 1 st. tot 54 st. (71 nld. excl. boord)

4. Brei tot een hoogte van 27 cm (82 nld.) excl. boord.

5. Mouwkop: Kant 4 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. (46 st. over). Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 7 x 1 st., daarna aan weerszijden van elke 3e nld. 2 x 1 st. , dan nog aan weerszijden van elke 2e nld. 6 x 1 st. Kant de resterende 16 st. af.

1. Met de goede kant voor: Neem 5 st. langs de hals van de rechterschouder aan het achterpand op, dan de 28 st. van de hulpnaald aan het achterpand, 5 st. langs de linkerschouder van het achterpand, vervolgens 16 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 18 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 16 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 88 st.