Standaard 5-6 jaar, maat 110/116

nld 3 - 4

Stekenverhouding: 20 st en 27 nld. = 10 x 10 cm.

Rugpand:

1. Zet 68 st. op met nld. 3 needles. Brei 4 cm boordsteek

2. Brei verder met nld. 4 in tricotsteek tot een lengte van 18,5 cm (50 nld.) excl. boord.

3. Armsgat: Kant 3 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. Minderaan weerszijden van elke 2e nld. 2 x 1 st. tot er 58 st. over zijn. Brei verder tot een totale armsgathoogte van 13,3 cm.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 17 st., zet de volgende 24 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 17 st.met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld. 2 x 1 st. tot er 15 st. over zijn.

5. Tegelijkertijd, als de armsgathoogte 14,1 cm is (38 nld), met de schouder beginnen.

6. Schoudervorming: Kant 7 st. af aan de kant van het armsgat. Kant daarna 8 st. af aan de kant van het armsgat.

Voorpand:

1-2 Volg stap 1 en 2 als voor het rugpand.

3. Armsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei tot een armsgathoogte van 8,9 cm (24 nld.) tot er 58 st. over zijn.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 22 st., zet de volgende 14 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 22 st.met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld. 7 x 1 st. tot er 15 st. over zijn.

5. Brei verder tot de armsgathoogte 14,1 cm is (38 nld.)

Mouwen:

1. Zet 38 st. op met nld. 3 en brei 3 cm boordsteek.

2. Brei verder met nld. 4 in tricotsteek.

3. Meerder aan weerszijden van elke 11e nld. 5 x 1 st. tot 48 st. (55 nld. excl. boord)

4. Brei tot een hoogte van 24 cm (66 nld.) excl. boord.

5. Mouwkop: Kant 3 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. (42 st. over). Minder aan weerszijden van elke nld. 2 x 1 st., daarna aan weerszijden van elke 2e nld. 10 x 1 st. en dan nog aan weerszijden van elke nld. 2 x 1 st. Kant de resterende 14 st. af.

1. Met de goede kant voor: Neem 5 st. langs de hals van de rechterschouder aan het achterpand op, dan de 24 st. van de hulpnaald aan het achterpand, 5 st. langs de linkerschouder van het achterpand, vervolgens 15 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 14 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 15 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 78 st.