Standaard 5-6 jaar, maat 110/116

nld 4 - 5

Rugpand:

1. Zet 55 st. op met nld. 4 needles. Brei 4 cm boordsteek

2. Brei verder met nld. 5 in tricotsteek tot een lengte van 18,1 cm (38 nld.) excl. boord.

3. Armsgat: Kant 2 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 2 x 1 st. tot er 47 st. over zijn.Brei verder tot een totale armsgathoogte van 13,3 cm.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 14 st., zet de volgende 19 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 14 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke naald 1 x 1 st. tot er 13 steken over zijn.

5. Tegelijkertijd, als de armsgathoogte 14,3 cm is (30 nld), met de schouder beginnen.

6. Schoudervorming: Kant 6 st. af aan de kant van het armsgat. Kant daarna 7 st. af aan de kant van het armsgat.

Voorpand:

1-2 Volg stap 1 en 2 als voor het rugpand.

3. Armsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei tot een armsgathoogte van 9,5 cm (20 nld.) tot er 47 st. over zijn.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 18 st., zet de volgende 11 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 18 st.met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld. 5 x 1 st. tot er 13 st. over zijn.

5. Brei verder tot de armsgathoogte 14,3 cm is (30 nld.)

Mouwen:

1. Zet 31 st. op met nld. 4 en brei 3 cm boordsteek.

2. Brei verder met nld. 5 in tricotsteek.

3. Meerder aan weerszijden van elke 10e nld. 2 x 1 st., daarna aan weerszijden van elke 11e nld. 2 x 1 st. tot 39 st. (42 nld. excl. boord)

4. Brei tot een hoogte van 24 cm (52 nld.) excl. boord.

5. Mouwkop: Kant 2 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. (35 st. over). Minder aan weerszijden van elke nld. 3 x 1 st., daarna aan weerszijden van elke 2e nld. 6 x 1 st. en dan nog aan weerszijden van elke nld. 3 x 1 st. Kant de resterende 11 st. af.

1. Met de goede kant voor: Neem 3 st. langs de hals van de rechterschouder aan het achterpand op, dan de 19 st. van de hulpnaald aan het achterpand, 3 st. langs de linkerschouder van het achterpand, vervolgens 11 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 11 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 11 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 58 st.

2. Brei 3 cm (8 nld.) boordsteek.