Standaard 3-4 jaar, maat 98/104

nld 2 - 3

Stekenverhouding: 26 st en 36 nld. = 10 x 10 cm.

Rugpand:

1. Zet 81 st. op met nld. 2 needles. Brei 4 cm boordsteek

2. Brei verder met nld. 3 in tricotsteek tot een lengte van 15,6 cm (56 nld.) excl. boord.

3. Armsgat: Kant 4 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 2 x 1 st. Brei tot een armsgathoogte van 12,2 cm (44 nld), tot er 69 st over zijn.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 19 st., zet de volgende 31 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 19 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke naald 2 x 1 st. tot er 17 steken over zijn.

5. Tegelijkertijd, als de armsgathoogte 12,8 cm is (46 nld), met de schouder beginnen.

6. Schoudervorming: Kant 5 st. af aan de kant van het armsgat. Kant daarna 6 st. af aan de kant van het armsgat.

Voorpand:

1-2 Volg stap 1 en 2 als voor het rugpand.

3. Armsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei tot een armsgathoogte van 8,3 cm (30 nld.) tot er 69 st. over zijn.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 26 st., zet de volgende 17 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 26 st.met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld. 9 x 1 st. tot er 17 st. over zijn.

5. Brei verder tot de armsgathoogte 12,8 cm is (46 nld.)

Mouwen:

1. Zet 46 st. op met nld. 2 en brei 3 cm boordsteek.

2. Brei verder met nld. 3 in tricotsteek.

3. Meerder aan weerszijden van elke 11e nld. 1 x 1 st., daarna aan weerszijden van elke 12e nld. 4 x 1 st. tot 56 st. (59 nld. excl. boord)

4. Brei tot een hoogte van 19 cm (70 nld.) excl. boord.

5. Mouwkop: Kant 4 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. (48 st. over). Minder aan weerszijden van elke nld. 3 x 1 st., daarna aan weerszijden van elke 2e nld. 12 x 1 st. en dan nog aan weerszijden van elke nld. 2 x 1 st. Kant de resterende 16 st. af.

--- Op nld. 2 .

1. Met de goede kant voor: Neem 6 st. langs de hals van de rechterschouder aan het achterpand op, dan de 31 st. van de hulpnaald aan het achterpand, 6 st. langs de linkerschouder van het achterpand, vervolgens 19 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 17 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 19 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 98 st.

2. Brei 3 cm (12 nld.) boordsteek.