Standaard 3-4 jaar, maat 98/104

nld 3 - 4

Stekenverhouding: 20 st en 27 nld. = 10 x 10 cm.

Rugpand:

1. Zet 63 st. op met nld. 3 needles. Brei 4 cm boordsteek

2. Brei verder met nld. 4 in tricotsteek tot een lengte van 16,3 cm (44 nld.) excl. boord.

3. Armsgat: Kant 3 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 2 x 1 st. tot er 53 st. over zijn. Brei verder tot een totale armsgathoogte van 11,9 cm.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 15 st., zet de volgende 23 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 15 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke naald 2 x 1 st. tot er 13 steken over zijn. 5. Tegelijkertijd, als de armsgathoogte 12,6 cm is (34 nld), met de schouder beginnen.

6. Schoudervorming: Kant 6 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. Kant daarna 7 st. af aan het begin van de volgende 2 nld.

Voorpand:

1-2 Volg stap 1 en 2 als voor het rugpand.

3. Armsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei tot een armsgathoogte van 7,4 cm (20 nld.) tot er 53 st. over zijn.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 20 st., zet de volgende 13 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 20 st.met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld. 7 x 1 st. tot er 13 st. over zijn.

5. Brei verder tot de armsgathoogte 12,6 cm is (34 nld.)

Mouwen:

1. Zet 36 st. op met nld. 3 en brei 3 cm boordsteek.

2. Brei verder met nld. 4 in tricotsteek.

3. Meerder aan weerszijden van elke 10e nld. 2 x 1 st., daarna aan weerszijden van elke 11e nld. 2 x 1 st. tot 44 st. (42 nld. excl. boord)

4. Brei tot een hoogte van 19 cm (52 nld.) excl. boord.

5. Mouwkop: Kant 3 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. (38 st. over). Minder aan weerszijden van elke nld. 3 x 1 st., daarna aan weerszijden van elke 2e nld. 7 x 1 st. en dan nog aan weerszijden van elke nld. 3 x 1 st. Kant de resterende 12 st. af.

--- Op nld. 3 .

1. Met de goede kant voor: Neem 5 st. langs de hals van de rechterschouder aan het achterpand op, dan de 23 st. van de hulpnaald aan het achterpand, 5 st. langs de linkerschouder van het achterpand, vervolgens 15 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 13 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 15 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 76 st.