Standaard 13-14 jaar, maat 158/164

nld 2 - 3

Stekenverhouding: 26 st en 36 nld. = 10 x 10 cm.

Rugpand:

1. Zet 115 st. op met nld. 2 needles. Brei 6 cm boordsteek

2. Brei verder met nld. 3 in tricotsteek tot een lengte van 26,1 cm (94 nld.) excl. boord.

3. Armsgat: Kant 6 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 8 x 1 st. tot er 87 st. over zijn. Brei verder tot een totale armsgathoogte van 18,9 cm.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 27 st., zet de volgende 33 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 27 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke naald 3 x 1 st. tot er 24 steken over zijn.

5. Tegelijkertijd, als de armsgathoogte 19,4 cm is (70 nld), met de schouder beginnen.

6. Schoudervorming: Kant 3 x 8 st. af aan de kant van het armsgat.

Voorpand:

1-2 Volg stap 1 en 2 als voor het rugpand.

3. Armsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei tot een armsgathoogte van 12,8 cm (46 nld.) tot er 87 st. over zijn.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 33 st., zet de volgende 21 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 33 st.met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld. 9 x 1 st. tot er 24 st. over zijn.

5. Brei verder tot de armsgathoogte 19,4 cm is (70 nld.)

Mouwen:

1. Zet 57 st. op met nld. 2 en brei 5 cm boordsteek.

2. Brei verder met nld. 3 in tricotsteek.

3. Meerder aan weerszijden van elke 11e nld. 1 x 1 st., daarna aan weerszijden van elke 12e nld. 9 x 1 st. tot 77 st. (119 nld. excl. boord)

4. Brei tot een hoogte van 36 cm (130 nld.) excl. boord.

5. Mouwkop: Kant 6 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. (65 st. over). Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 6 x 1 st., daarna aan weerszijden van elke 3e nld. 8 x 1 st. en dan nog aan weerszijden van elke 2e nld. 6 x 1 st. Kant de resterende 25 st. af.

--- Op nld. 2.

1. Met de goede kant voor: Neem 6 st. langs de hals van de rechterschouder aan het achterpand op, dan de 33 st. van de hulpnaald aan het achterpand, 6 st. langs de linkerschouder van het achterpand, vervolgens 24 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 21 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 24 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 114 st.

2. Brei 3 cm (12 nld.) boordsteek.