Standaard 13-14 jaar, maat 158/164

nld 3 - 3

Rugpand:

1. Zet 98 st. op met nld. 3 needles. Brei 6 cm boordsteek

2. Brei verder met nld. 3 in tricotsteek tot een lengte van 26,7 cm (80 nld.) excl. boord.

3. Armsgat: Kant 5 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 7 x 1 st. tot er 74 st. over zijn. Brei verder tot een totale armsgathoogte van 18,7 cm.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 23 st., zet de volgende 28 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 23 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke naald 2 x 1 st. tot er 21 steken over zijn.

5. Tegelijkertijd, als de armsgathoogte 19,3 cm is (58 nld), met de schouder beginnen.

6. Schoudervorming: Kant 10 st. af aan de kant van het armsgat. Kant daarna 11 st. af aan de kant van het armsgat.

Voorpand:

1-2 Volg stap 1 en 2 als voor het rugpand.

3. Armsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei tot een armsgathoogte van 12,7 cm (38 nld.) tot er 74 st. over zijn.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 28 st., zet de volgende 18 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 28 st.met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld. 7 x 1 st. tot er 21 st. over zijn.

5. Brei verder tot de armsgathoogte 19,3 cm is (58 nld.)

Mouwen:

1. Zet 48 st. op met nld. 3 en brei 5 cm boordsteek.

2. Brei verder met nld. 3 in tricotsteek.

3. Meerder aan weerszijden van elke 10e nld. 1 x 1 st., daarna aan weerszijden van elke 11e nld. 8 x 1 st. tot 66 st. (98 nld. excl. boord)

4. Brei tot een hoogte van 36 cm (108 nld.) excl. boord.

5. Mouwkop: Kant 5 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. (56 st. over). Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 7 x 1 st., daarna aan weerszijden van elke 3e nld. 4 x 1 st. en dan nog aan weerszijden van elke 2e nld. 7 x 1 st. Kant de resterende 20 st. af.

1. Met de goede kant voor: Neem 5 st. langs de hals van de rechterschouder aan het achterpand op, dan de 28 st. van de hulpnaald aan het achterpand, 5 st. langs de linkerschouder van het achterpand, vervolgens 20 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 18 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 20 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 96 st.