Standaard 13-14 jaar, maat 158/164

nld 4 - 5

Rugpand:

1. Zet 72 st. op met nld. 4 needles. Brei 6 cm boordsteek

2. Brei verder met nld. 5 in tricotsteek tot een lengte van 26,7 cm (56 nld.) excl. boord.

3. Armsgat: Kant 3 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 6 x 1 st. tot er 54 st. over zijn. Brei verder tot een totale armsgathoogte van 18,1 cm.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 17 st., zet de volgende 20 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 17 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke naald 2 x 1 st. tot er 15 steken over zijn.

5. Tegelijkertijd, als de armsgathoogte 19 cm is (40 nld), met de schouder beginnen.

6. Schoudervorming: Kant 7 st. af aan de kant van het armsgat. Kant daarna 8 st. af aan de kant van het armsgat.

Voorpand:

1-2 Volg stap 1 en 2 als voor het rugpand.

3. Armsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei tot een armsgathoogte van 12,4 cm (26 nld.) tot er 54 st. over zijn.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 21 st., zet de volgende 12 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 21 st.met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld. 6 x 1 st. tot er 15 st. over zijn.

5. Brei verder tot de armsgathoogte 19 cm is (40 nld.)

Mouwen:

1. Zet 36 st. op met nld. 4 en brei 5 cm boordsteek.

2. Brei verder met nld. 5 in tricotsteek.

3. Meerder aan weerszijden van elke 11e nld. 6 x 1 st. tot 48 st. (66 nld. excl. boord)

4. Brei tot een hoogte van 36 cm (76 nld.) excl. boord.

5. Mouwkop: Kant 3 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. (42 st. over). Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 14 x 1 st. Kant de resterende 14 st. af.

1. Met de goede kant voor: Neem 4 st. langs de hals van de rechterschouder aan het achterpand op, dan de 20 st. van de hulpnaald aan het achterpand, 4 st. langs de linkerschouder van het achterpand, vervolgens 15 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 12 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 15 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 70 st.

2. Brei 3 cm (8 nld.) boordsteek.