Standaard 11-12 jaar, maat 146/152

nld 2 - 3

Stekenverhouding: 26 st en 36 nld. = 10 x 10 cm.

Rugpand:

1. Zet 107 st. op met nld. 2 needles. Brei 5 cm boordsteek

2. Brei verder met nld. 3 in tricotsteek tot een lengte van 24,4 cm (88 nld.) excl. boord.

3. Armsgat: Kant 5 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 5 x 1 st. tot er 87 st. over zijn. Brei verder tot een totale armsgathoogte van 17,8 cm.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 27 st., zet de volgende 33 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 27 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke naald 3 x 1 st. tot er 24 steken over zijn.

5. Tegelijkertijd, als de armsgathoogte 18,3 cm is (66 nld), met de schouder beginnen.

6. Schoudervorming: Kant 3 x 8 st. af aan de kant van het armsgat.

Voorpand:

1-2 Volg stap 1 en 2 als voor het rugpand.

3. Armsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei tot een armsgathoogte van 12,8 cm (46 nld.) tot er 87 st. over zijn.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 33 st., zet de volgende 21 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 33 st.met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld. 9 x 1 st. tot er 24 st. over zijn.

5. Brei verder tot de armsgathoogte 18,3 cm is (66 nld.)

Mouwen:

1. Zet 54 st. op met nld. 2 en brei 4 cm boordsteek.

2. Brei verder met nld. 3 in tricotsteek.

3. Meerder aan weerszijden van elke 12e nld. 5 x 1 st. daarna aan weerszijden van elke 13e nld. 4 x 1 st. tot 72 st. (112 nld. excl. boord)

4. Brei tot een hoogte van 34 cm (124 nld.) excl. boord.

5. Mouwkop: Kant 5 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. (62 st. over). Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 8 x 1 st., daarna aan weerszijden van elke 3e nld. 4 x 1 st. en dan nog aan weerszijden van elke 2e nld. 8 x 1 st. Kant de resterende 22 st. af.

1. Met de goede kant voor: Neem 6 st. langs de hals van de rechterschouder aan het achterpand op, dan de 33 st. van de hulpnaald aan het achterpand, 6 st. langs de linkerschouder van het achterpand, vervolgens 21 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 22 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 21 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 110 st.

2. Brei 3 cm (12 nld.) boordsteek.