Standaard 11-12 jaar, maat 146/152

nld 3 - 3

Rugpand:

1. Zet 91 st. op met nld. 3 needles. Brei 5 cm boordsteek

2. Brei verder met nld. 3 in tricotsteek tot een lengte van 24,7 cm (74 nld.) excl. boord.

3. Armsgat: Kant 5 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 3 x 1 st. tot er 75 st. over zijn. Brei verder tot een totale armsgathoogte van 17,3 cm.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 23 st., zet de volgende 29 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 23 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke naald 2 x 1 st. tot er 21 steken over zijn.

5. Tegelijkertijd, als de armsgathoogte 18 cm is (54 nld), met de schouder beginnen.

6. Schoudervorming: Kant 10 st. af aan de kant van het armsgat. Kant daarna 11 st. af aan de kant van het armsgat.

Voorpand:

1-2 Volg stap 1 en 2 als voor het rugpand.

3. Armsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei tot een armsgathoogte van 12 cm (36 nld.) tot er 75 st. over zijn.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 29 st., zet de volgende 17 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 29 st.met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld. 8 x 1 st. tot er 21 st. over zijn.

5. Brei verder tot de armsgathoogte 18 cm is (54 nld.)

Mouwen:

1. Zet 46 st. op met nld. 3 en brei 4 cm boordsteek.

2. Brei verder met nld. 3 in tricotsteek.

3. Meerder aan weerszijden van elke 12e nld. 1 x 1 st. daarna aan weerszijden van elke 13e nld. 6 x 1 st. tot 60 st. (90 nld. excl. boord)

4. Brei tot een hoogte van 34 cm (102 nld.) excl. boord.

5. Mouwkop: Kant 5 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. (50 st. over). Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 5 x 1 st., daarna aan weerszijden van elke 3e nld. 6 x 1 st. en dan nog aan weerszijden van elke 2e nld. 4 x 1 st. Kant de resterende 20 st. af.

1. Met de goede kant voor: Neem 5 st. langs de hals van de rechterschouder aan het achterpand op, dan de 29 st. van de hulpnaald aan het achterpand, 5 st. langs de linkerschouder van het achterpand, vervolgens 19 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 17 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 19 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 94 st.