Standaard 11-12 jaar, maat 146/152

nld 4 - 5

Rugpand:

1. Zet 67 st. op met nld. 4 needles. Brei 5 cm boordsteek

2. Brei verder met nld. 5 in tricotsteek tot een lengte van 24,8 cm (52 nld.) excl. boord.

3. Armsgat: Kant 3 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 3 x 1 st. tot er 55 st. over zijn. Brei verder tot een totale armsgathoogte van 17,1 cm.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 17 st., zet de volgende 21 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 17 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke naald 1 x 1 st. tot er 16 steken over zijn.

5. Tegelijkertijd, als de armsgathoogte 18,1 cm is (38 nld), met de schouder beginnen.

6. Schoudervorming: Kant 2 x 8 st. af aan de kant van het armsgat.

Voorpand:

1-2 Volg stap 1 en 2 als voor het rugpand.

3. Armsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei tot een armsgathoogte van 12,4 cm (26 nld.) tot er 55 st. over zijn.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 21 st., zet de volgende 13 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 21 st.met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld. 5 x 1 st. tot er 16 st. over zijn.

5. Brei verder tot de armsgathoogte 18,1 cm is (38 nld.)

Mouwen:

1. Zet 34 st. op met nld. 4 en brei 4 cm boordsteek.

2. Brei verder met nld. 5 in tricotsteek.

3. Meerder aan weerszijden van elke 12e nld. 5 x 1 st. tot 44 st. (60 nld. excl. boord)

4. Brei tot een hoogte van 34 cm (72 nld.) excl. boord.

5. Mouwkop: Kant 3 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. (38 st. over). Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 5 x 1 st., daarna aan weerszijden van elke 3e nld. 2 x 1 st. en dan nog aan weerszijden van elke 2e nld. 5 x 1 st. Kant de resterende 14 st. af.

1. Met de goede kant voor: Neem 3 st. langs de hals van de rechterschouder aan het achterpand op, dan de 21 st. van de hulpnaald aan het achterpand, 3 st. langs de linkerschouder van het achterpand, vervolgens 13 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 13 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 13 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 66 st.

2. Brei 3 cm (8 nld.) boordsteek.