Standaard 9-10 jaar, maat 134/140

nld 2 - 3

Stekenverhouding: 26 st en 36 nld. = 10 x 10 cm.

Rugpand:

1. Zet 101 st. op met nld. 2 needles. Brei 5 cm boordsteek

2. Brei verder met nld. 3 in tricotsteek tot een lengte van 22,8 cm (82 nld.) excl. boord.

3. Armsgat: Kant 5 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 4 x 1 st. tot er 83 st. over zijn. Brei verder tot een totale armsgathoogte van 16,1 cm.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 25 st., zet de volgende 33 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 25 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke naald 3 x 1 st. tot er 22 steken over zijn.

5. Tegelijkertijd, als de armsgathoogte 16,7 cm is (60 nld), met de schouder beginnen.

6. Schoudervorming: Kant 7 st. af aan de kant van het armsgat. Kant daarna 8 st. af aan de kant van het armsgat.

Voorpand:

1-2 Volg stap 1 en 2 als voor het rugpand.

3. Armsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei tot een armsgathoogte van 11,1 cm (40 nld.) tot er 83 st. over zijn.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 31 st., zet de volgende 21 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 31 st.met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld. 9 x 1 st. tot er 22 st. over zijn.

5. Brei verder tot de armsgathoogte 16,7 cm is (60 nld.)

Mouwen:

1. Zet 51 st. op met nld. 2 en brei 4 cm boordsteek.

2. Brei verder met nld. 3 in tricotsteek.

3. Meerder aan weerszijden van elke 10e nld. 1 x 1 st. daarna aan weerszijden van elke 11e nld. 8 x 1 st. tot 69 st. (98 nld. excl. boord)

4. Brei tot een hoogte van 30 cm (108 nld.) excl. boord.

5. Mouwkop: Kant 5 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. (59 st. over). Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 9 x 1 st., daarna aan weerszijden van elke 3e nld. 2 x 1 st. en dan nog aan weerszijden van elke 2e nld. 8 x 1 st. Kant de resterende 21 st. af.

1. Met de goede kant voor: Neem 6 st. langs de hals van de rechterschouder aan het achterpand op, dan de 33 st. van de hulpnaald aan het achterpand, 6 st. langs de linkerschouder van het achterpand, vervolgens 22 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 21 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 22 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 110 st.

2. Brei 3 cm (12 nld.) boordsteek.