Standaard 9-10 jaar, maat 134/140

nld 4½ - 5

Rugpand:

1. Zet 63 st. op met nld. 4½ needles. Brei 5 cm boordsteek

2. Brei verder met nld. 5 in tricotsteek tot een lengte van 22,9 cm (48 nld.) excl. boord.

3. Armsgat: Kant 3 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder aan weerszijden van elke 2e nld. 3 x 1 st. tot er 51 st. over zijn. Brei verder tot een totale armsgathoogte van 16,2 cm.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 15 st., zet de volgende 21 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 15 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke naald 1 x 1 st. tot er 14 steken over zijn.

5. Tegelijkertijd, als de armsgathoogte 17,1 cm is (36 nld), met de schouder beginnen.

6. Schoudervorming: Kant 2 x 7 st. af aan de kant van het armsgat. 

Voorpand:

1-2 Volg stap 1 en 2 als voor het rugpand.

3. Armsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei tot een armsgathoogte van 11,4 cm (24 nld.) tot er 51 st. over zijn.

4. Hals: Brei beide kanten tegelijkertijd. Brei 19 st., zet de volgende 13 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 19 st.met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld. 5 x 1 st. tot er 14 st. over zijn.

5. Brei verder tot de armsgathoogte 17,1 cm is (36 nld.)

Mouwen:

1. Zet 32 st. op met nld. 4½ en brei 4 cm boordsteek.

2. Brei verder met nld. 5 in tricotsteek.

3. Meerder aan weerszijden van elke 9e nld. 5 x 1 st. daarna aan weerszijden van elke 10e nld. 1 x 1 st. tot 44 st. (55 nld. excl. boord)

4. Brei tot een hoogte van 30 cm (64 nld.) excl. boord.

5. Mouwkop: Kant 3 st. af aan het begin van de volgende 2 nld. (38 st. over). Minder aan weerszijden van elke nld. 1 x 1 st., daarna aan weerszijden van elke 2e nld. 11 x 1 st. en dan nog aan weerszijden van elke nld. 1 x 1 st. Kant de resterende 12 st. af.

--- Op nld. 4½.

1. Met de goede kant voor: Neem  3 st. langs de hals van de rechterschouder aan het achterpand op, dan de 21 st. van de hulpnaald aan het achterpand, 3 st. langs de linkerschouder van het achterpand, vervolgens 13 st. langs de linkerschouder van het voorpand,  de 13 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 13 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 66 st.

2. Brei 3 cm (8 nld.) boordsteek.