Heren 52-54

nld 5-6

Stekenverhouding: 13 st en 19 nld. = 10 x 10 cm.

Klik hier voor het afmetingen schema

Rugpand:

1. Zet 73 st op met nld 5 en brei 7 cm boordsteek.
2. Brei verder met nld 6 in tricotsteek. Brei tot een hoogte van 31,6 cm (60 nld), excl. boord.
3. Armsgat: Kant 3 st af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder dan aan weerszijden van elke 2e nld 4 x 1 st. tot er 59 st over zijn.
4. Brei verder tot een armsgathoogte van 23,2 cm (44 nld).
5. Schouder vorming: Kant 9 st af aan het begin van de volgende 4 nld.
6. Totaal 108 nld (excl. boord) met 23 st resterend voor de hals. Plaats deze steken op een hulpnaald.

Voorpand:

3. Armsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei verder tot een armsgathoogte van 14,7 cm(28 nld), met 59 st over.
4. Halsvorming: Brei beide schouders tegelijk. Brei 24 st. Zet de volgende 11 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 24 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld 6 x 1 st. tot er 18 st over zijn.
5. Brei verder tot een armsgathoogte van 23,2 cm (44 nld).

Mouwen:

1. Zet 34 st op met nld 5 en brei 6 cm boordsteek.
2. Brei verder met nld 6 in tricotsteek.
3. Meerder aan weerszijden van elke 9e nld 8 x 1 st tot 50 st. (72 nld totaal, excl. boord).
4. Brei tot een hoogte van 42 cm (80 nld), excl. boord.
5. Mouwkop: Kant 3 st af aan het begin van de volgende 2 nld (44 st over). Minder vervolgens aan weerszijden van elke 2e nld 14 x 1 st.
Kant de resterende 16 st af.

--- Op nld. 5.
1. Met de goede kant voor: Neem 23 st. van de hulpnaald aan het achterpand, vervolgens 15 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 11 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 15 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 64 st