Heren 48-50

nld 5-6

Stekenverhouding: 13 st en 19 nld. = 10 x 10 cm.

Klik hier voor het afmetingen schema

Rugpand:

1. Zet 69 st op met nld 5 en brei 7 cm boordsteek.
2. Brei verder met nld 6 in tricotsteek. Brei tot een hoogte van 31,6 cm (60 nld), excl. boord.
3. Armsgat: Kant 3 st af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder dan aan weerszijden van elke 2e nld 2 x 1 st. tot er 59 st over zijn.
4. Brei verder tot een armsgathoogte van 22,1 cm (42 nld).
5. Schouder vorming: Kant 9 st af aan het begin van de volgende 4 nld. Kant daarna 9 st af aan het begin van de volgende 4 nld
6. Totaal 106 nld (excl. boord) met 23 st resterend voor de hals. Plaats deze steken op een hulpnaald.

Voorpand:

3. Armsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei verder tot een armsgathoogte van 13,7 cm(26 nld), met 59 st over.
4. Halsvorming: Brei beide schouders tegelijk. Brei 24 st. Zet de volgende 11 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 24 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld 6 x 1 st. tot er 18 st over zijn.
5. Brei verder tot een armsgathoogte van 22,1 cm (42 nld).

Mouwen:

1. Zet 33 st op met nld 5 en brei 6 cm boordsteek.
2. Brei verder met nld 6 in tricotsteek.
3. Meerder aan weerszijden van elke 8e nld 2 x 1 st., daarna aan weerszijden van elke 9e nld 6 x 1 st. tot 49 st. (70 nld totaal, excl. boord).
4. Brei tot een hoogte van 41 cm (78 nld), excl. boord.
5. Mouwkop: Kant 3 st af aan het begin van de volgende 2 nld (43 st over). Minder achtereenvolgens aan weerszijden van:
elke 2e nld 1 x 2 st, dan elke 2e nld 11 x 1 st en tenslotte elke 2e nld 1 x 2.
Kant de resterende 13 st af.

--- Op nld. 5.
1. Met de goede kant voor: Neem 23 st. van de hulpnaald aan het achterpand, vervolgens 15 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 11 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 15 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 64 st