Dames 50-52

nld 3-4

Stekenverhouding: 21 st en 28 nld. = 10 x 10 cm.

Klik hier voor het afmetingen schema

Rugpand:

1. Zet 136 st op met nld 3 en brei 8 cm boordsteek.
2. Brei verder met nld 4 in tricotsteek. Brei tot een hoogte van 0,7 cm (2 nld), excl. boord.
3. Taillevorming: Minder 1 st aan weerszijden van de volgende nld, daarna aan weerszijden van elke 3e nld 5 x 1 st tot 124 st. Brei 2,1 cm (6 nld). Meerder 1 st aan weerszijden van de volgende nld, daarna aan weerszijden van elke 9e nld 5 x 1 st tot 136 st. Brei nog 5 cm (14 nld) tot een hoogte van 30,7 cm exclusief de boord.
4. Armsgat: Kant 7 st af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder dan aan weerszijden van elke 2e nld 15 x 1 st. tot er 92 st over zijn.
5. Brei verder tot een armsgathoogte van 23,6 cm (66 nld).
6. Schouder vorming: Kant 8 st af aan het begin van de volgende 4 nld. Kant daarna 9 st af aan het begin van de volgende 2 nld
7. Totaal 158 nld (excl. boord) met 42 st resterend voor de hals. Plaats deze steken op een hulpnaald.

Voorpand:

4. Amsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei verder tot een armsgathoogte van 14,3 cm(40 nld), met 92 st over.
5. Halsvorming: Brei beide schouders tegelijk. Brei 36 st. Zet de volgende 20 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 36 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld 11 x 1 st. tot er 25 st over zijn.
6. Brei verder tot een armsgathoogte van 23,6 cm (66 nld).

Mouwen:

1. Zet 52 st op met nld 3 en brei 6 cm boordsteek.
2. Brei verder met nld 4 in tricotsteek.
3. Meerder aan weerszijden van elke 5e nld 5 x 1 st., daarna elke 6e nld 13 x 1 st. tot 88 st. (103 nld totaal, excl. boord).
4. Brei tot een hoogte van 38 cm (108 nld), excl. boord.
5. Mouwkop: Kant 7 st af aan het begin van de volgende 2 nld (74 st over). Minder achtereenvolgens aan weerszijden van:
elke nld 4 x 1 st, dan elke 2e nld 17 x 1 st en tenslotte elke nld 4 x 1.
Kant de resterende 24 st af.

1. Met de goede kant voor: Neem 42 st. van de hulpnaald aan het achterpand, vervolgens 28 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 20 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 28 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 118 st