Dames 50-52

nld 2 - 3

Stekenverhouding: 26 st en 36 nld. = 10 x 10 cm.

Klik hier voor het afmetingen schema

Rugpand:

1. Zet 168 st op met nld 2 en brei 8 cm boordsteek.
2. Brei verder met nld 3 in tricotsteek. Brei tot een hoogte van 0,6 cm (2 nld), excl. boord.
3. Taillevorming: Minder 1 st aan weerszijden van de volgende nld, daarna aan weerszijden van elke 3e nld 7 x 1 st tot 152 st. Brei 1,9 cm (7 nld). Meerder 1 st aan weerszijden van de volgende nld, daarna aan weerszijden van elke 7e nld 8 x 1 st tot 170 st. Brei nog 5 cm (18 nld) tot een hoogte van 30 cm exclusief de boord.
4. Armsgat: Kant 9 st af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder dan aan weerszijden van elke 2e nld 19 x 1 st. tot er 114 st over zijn.
5. Brei verder tot een armsgathoogte van 23,9 cm (86 nld).
6. Schouder vorming: Kant 7 st af aan het begin van de volgende 2 nld. Kant daarna 8 st af aan het begin van de volgende 6 nld.
7. Totaal 202 nld (excl. boord) met 52 st resterend voor de hals. Plaats deze steken op een hulpnaald.

Voorpand:

4. Amsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei verder tot een armsgathoogte van 15 cm(54 nld), met 114 st over.
5. Halsvorming: Brei beide schouders tegelijk. Brei 44 st. Zet de volgende 26 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 44 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld 13 x 1 st. tot er 31 st over zijn.
6. Brei verder tot een armsgathoogte van 23,9 cm (86 nld).

Mouwen:

1. Zet 64 st op met nld 2 en brei 6 cm boordsteek.
2. Brei verder met nld 3 in tricotsteek.
3. Meerder aan weerszijden van elke 6e nld 22 x 1 st tot 108 st. (132 nld totaal, excl. boord).
4. Brei tot een hoogte van 38 cm (138 nld), excl. boord.
5. Mouwkop: Kant 9 st af aan het begin van de volgende 2 nld (90 st over). Minder achtereenvolgens aan weerszijden van:
elke nld 2 x 1 st, dan elke 2e nld 26 x 1 st en tenslotte elke nld 2 x 1.
Kant de resterende 30 st af.

--- Op nld. 2.
1. Met de goede kant voor: Neem 52 st. van de hulpnaald aan het achterpand, vervolgens 34 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 26 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 34 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 146 st
2. Brei 3 cm (12 nld.) boordsteek