Dames 46-48

nld 2 - 3

Stekenverhouding: 26 st en 36 nld. = 10 x 10 cm.

Klik hier voor het afmetingen schema

Rugpand:

1. Zet 153 st op met nld 2 en brei 7 cm boordsteek.
2. Brei verder met nld 3 in tricotsteek. Brei tot een hoogte van 0,6 cm (2 nld), excl. boord.
3. Taillevorming: Minder 1 st aan weerszijden van de volgende nld, daarna aan weerszijden van elke 3e nld 7 x 1 st tot 137 st. Brei 1,4 cm (5 nld). Meerder 1 st aan weerszijden van de volgende nld, daarna aan weerszijden van elke 7e nld 8 x 1 st tot 155 st. Brei nog 5 cm (18 nld) tot een hoogte van 29,4 cm exclusief de boord.
4. Armsgat: Kant 8 st af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder dan aan weerszijden van elke 2e nld 15 x 1 st. tot er 109 st over zijn.
5. Brei verder tot een armsgathoogte van 23,3 cm (84 nld).
6. Schouder vorming: Kant 7 st af aan het begin van de volgende 4 nld. Kant daarna 8 st af aan het begin van de volgende 4 nld.
7. Totaal 198 nld (excl. boord) met 49 st resterend voor de hals. Plaats deze steken op een hulpnaald.

Voorpand:

4. Amsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei verder tot een armsgathoogte van 15,6 cm(56 nld), met 109 st over.
5. Halsvorming: Brei beide schouders tegelijk. Brei 42 st. Zet de volgende 25 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 42 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld 12 x 1 st. tot er 30 st over zijn.
6. Brei verder tot een armsgathoogte van 23,3 cm (84 nld).

Mouwen:

1. Zet 62 st op met nld 2 en brei 6 cm boordsteek.
2. Brei verder met nld 3 in tricotsteek.
3. Meerder aan weerszijden van elke 6 nld 5 x 1 st, daarna elke 7e nld 14 x 1 st tot 100 st. (128 nld totaal, excl. boord).
4. Brei tot een hoogte van 37 cm (134 nld), excl. boord.
5. Mouwkop: Kant 8 st af aan het begin van de volgende 2 nld (84 st over). Minder achtereenvolgens aan weerszijden van:
elke 2e nld 13 x 1 st, dan elke 3e nld 2 x 1 st en tenslotte elke 2e nld 12 x 1.
Kant de resterende 30 st af.

--- Op nld. 2.
1. Met de goede kant voor: Neem 49 st. van de hulpnaald aan het achterpand, vervolgens 31 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 25 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 31 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 136 st
2. Brei 3 cm (12 nld.) boordsteek