Dames 42-44

nld 3 - 4

Stekenverhouding: 21 st en 28 nld. = 10 x 10 cm.

Klik hier voor het afmetingen schema

Rugpand:

1. Zet 112 st op met nld 3 en brei 7 cm boordsteek.
2. Brei verder met nld 4 in tricotsteek. Brei tot een hoogte van 0,7 cm (2 nld), excl. boord.
3. Taillevorming: Minder 1 st aan weerszijden van de volgende nld, daarna aan weerszijden van elke 3e nld 5 x 1 st tot 100 st. Brei 2,5 cm (7 nld). Meerder 1 st aan weerszijden van de volgende nld, daarna aan weerszijden van elke 7e nld 6 x 1 st tot 114 st. Brei nog 5 cm (14 nld) tot een hoogte van 30 cm exclusief de boord.
4. Armsgat: Kant 6 st af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder dan aan weerszijden van elke 2e nld 10 x 1 st. tot er 82 st over zijn.
5. Brei verder tot een armsgathoogte van 22,1 cm (62 nld).
6. Schouder vorming: Kant 7 st af aan het begin van de volgende 4 nld. Kant daarna 8 st af aan het begin van de volgende 2 nld.
7. Totaal 152 nld (excl. boord) met 38 st resterend voor de hals. Plaats deze steken op een hulpnaald.

Voorpand:

4. Amsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei verder tot een armsgathoogte van 14,3 cm(40 nld), met 82 st over.
5. Halsvorming: Brei beide schouders tegelijk. Brei 32 st. Zet de volgende 18 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 32 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld 10 x 1 st. tot er 22 st over zijn.
6. Brei verder tot een armsgathoogte van 22,1 cm (62 nld).

Mouwen:

1. Zet 48 st op met nld 3 en brei 6 cm boordsteek.
2. Brei verder met nld 4 in tricotsteek.
3. Meerder aan weerszijden van elke 6e nld 7 x 1 st, daarna elke 7e nld 8 x 1 st tot 78 st. (98 nld totaal, excl. boord).
4. Brei tot een hoogte van 37 cm (104 nld), excl. boord.
5. Mouwkop: Kant 6 st af aan het begin van de volgende 2 nld (66 st over). Minder achtereenvolgens aan weerszijden van:
elke nld 1 x 1 st, dan elke 2e nld 20 x 1 st en tenslotte elke nld 1 x 1.
Kant de resterende 22 st af.

1. Met de goede kant voor: Neem 38 st. van de hulpnaald aan het achterpand, vervolgens 25 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 18 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 25 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 106 st