Dames 38-40

nld 3 - 4

Stekenverhouding: 21 st en 28 nld. = 10 x 10 cm.

Klik hier voor het afmetingen schema

Rugpand:

1. Zet 101 st op met nld 3 en brei 6 cm boordsteek.
2. Brei verder met nld 4 in tricotsteek. Brei tot een hoogte van 0,7 cm (2 nld), excl. boord.
3. Taillevorming: Minder 1 st aan weerszijden van de volgende nld, daarna aan weerszijden van elke 3e nld 5 x 1 st tot 89 st. Brei 2,5 cm (7 nld). Meerder 1 st aan weerszijden van de volgende nld, daarna aan weerszijden van elke 7e nld 6 x 1 st tot 103 st. Brei nog 5 cm (14 nld) tot een hoogte van 30 cm exclusief de boord.
4. Armsgat: Kant 5 st af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder dan aan weerszijden van elke 2e nld 8 x 1 st. tot er 77 st over zijn.
5. Brei verder tot een armsgathoogte van 20,7 cm (58 nld).
6. Schouder vorming: Kant 10 st af aan het begin van de volgende 2 nld. Kant daarna 11 st af aan het begin van de volgende 2 nld.
7. Totaal 146 nld (excl. boord) met 35 st resterend voor de hals. Plaats deze steken op een hulpnaald.

Voorpand:

4. Amsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei verder tot een armsgathoogte van 12,9 cm(36 nld), met 77 st over.
5. Halsvorming: Brei beide schouders tegelijk. Brei 29 st. Zet de volgende 19 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 29 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld 8 x 1 st. tot er 21 st over zijn.
6. Brei verder tot een armsgathoogte van 20,7 cm (58 nld).

Mouwen:

1. Zet 46 st op met nld 3 en brei 5 cm boordsteek.
2. Brei verder met nld 4 in tricotsteek.
3. Meerder aan weerszijden van elke 8e nld 8 x 1 st, daarna elke 9e nld 4 x 1 tot 70 st. (100 nld totaal, excl. boord).
4. Brei tot een hoogte van 38 cm (108 nld), excl. boord.
5. Mouwkop: Kant 5 st af aan het begin van de volgende 2 nld (60 st over). Minder achtereenvolgens aan weerszijden van: elke 2e nld 19 x 1 st. Kant de resterende 22 st af.

1. Met de goede kant voor: Neem 35 st. van de hulpnaald aan het achterpand, vervolgens 22 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 19 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 22 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 98 st