Dames 38-40

nld 4 - 4

Stekenverhouding: 18 st en 23 nld. = 10 x 10 cm.

Klik hier voor het afmetingen schema

Rugpand:

1. Zet 87 st op met nld 4 en brei 6 cm boordsteek.
2. Brei verder met nld 4 in tricotsteek. Brei tot een hoogte van 0,9 cm (2 nld), excl. boord.
3. Taillevorming: Minder 1 st aan weerszijden van de volgende nld, daarna aan weerszijden van elke 3e nld 4 x 1 st tot 77 st. Brei 1,3 cm (3 nld). Meerder 1 st aan weerszijden van de volgende nld, daarna aan weerszijden van elke 7e nld 5 x 1 st tot 89 st. Brei nog 5,2 cm (12 nld) tot een hoogte van 29,6 cm exclusief de boord.
4. Armsgat: Kant 4 st af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder dan aan weerszijden van elke 2e nld 7 x 1 st. tot er 67 st over zijn.
5. Brei verder tot een armsgathoogte van 20,9 cm (48 nld).
6. Schouder vorming: Kant 9 st af aan het begin van de volgende 4 nld.
7. Totaal 120 nld (excl. boord) met 31 st resterend voor de hals. Plaats deze steken op een hulpnaald.

Voorpand:

4. Amsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei verder tot een armsgathoogte van 13 cm(30 nld), met 67 st over.
5. Halsvorming: Brei beide schouders tegelijk. Brei 26 st. Zet de volgende 15 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 26 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld 8 x 1 st. tot er 18 st over zijn.
6. Brei verder tot een armsgathoogte van 20,9 cm (48 nld).

Mouwen:

1. Zet 40 st op met nld 4 en brei 5 cm boordsteek.
2. Brei verder met nld 4 in tricotsteek.
3. Meerder aan weerszijden van elke 8e nld 10 x 1 st tot 60 st. (80 nld totaal, excl. boord).
4. Brei tot een hoogte van 38 cm (88 nld), excl. boord.
5. Mouwkop: Kant 4 st af aan het begin van de volgende 2 nld (52 st over). Minder achtereenvolgens aan weerszijden van:
elke nld 1 x 1 st, dan elke 2e nld 15 x 1 st en tenslotte elke nld 1 x 1.
Kant de resterende 18 st af.

1. Met de goede kant voor: Neem 31 st. van de hulpnaald aan het achterpand, vervolgens 20 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 15 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 20 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 86 st