Dames 38-40

nld 2 - 3

Stekenverhouding: 26 st en 36 nld. = 10 x 10 cm.

Klik hier voor het afmetingen schema

Rugpand:

1. Zet 124 st op met nld 2 en brei 6 cm boordsteek.
2. Brei verder met nld 3 in tricotsteek. Brei tot een hoogte van 0,6 cm (2 nld), excl. boord.
3. Taillevorming: Minder 1 st aan weerszijden van de volgende nld, daarna aan weerszijden van elke 3e nld 6 x 1 st tot 110 st. Brei 3,3 cm (12 nld). Meerder 1 st aan weerszijden van de volgende nld, daarna aan weerszijden van elke 7e nld 8 x 1 st tot 128 st. Brei nog 4,4 cm (16 nld) tot een hoogte van 30 cm exclusief de boord.
4. Armsgat: Kant 7 st af aan het begin van de volgende 2 nld. Minder dan aan weerszijden van elke 2e nld 9 x 1 st. tot er 96 st over zijn.
5. Brei verder tot een armsgathoogte van 20,6 cm (74 nld).
6. Schouder vorming: Kant 8 st af aan het begin van de volgende 2 nld. Kant daarna 9 st. af aan het begin van de volgende 4 nld.
7. Totaal 188 nld (excl. boord) met 44 st resterend voor de hals. Plaats deze steken op een hulpnaald.

Voorpand:

4. Amsgat: Minder voor het armsgat als bij het rugpand. Brei verder tot een armsgathoogte van 12,8 cm(46 nld), met 96 st over.
5. Halsvorming: Brei beide schouders tegelijk. Brei 37 st. Zet de volgende 22 st. op een hulpnaald. Brei de resterende 37 st. met een tweede bol garen. Minder aan de halskant elke nld 11 x 1 st. tot er 26 st over zijn.
6. Brei verder tot een armsgathoogte van 20,6 cm (74 nld).

Mouwen:

1. Zet 57 st op met nld 2 en brei 5 cm boordsteek.
2. Brei verder met nld 3 in tricotsteek.
3. Meerder aan weerszijden van elke 8e nld 5 x 1 st, daarna elke 9e nld 10 x 1 st tot 87 st. (130 nld totaal, excl. boord).
4. Brei tot een hoogte van 38 cm (138 nld), excl. boord.
5. Mouwkop: Kant 7 st af aan het begin van de volgende 2 nld (73 st over). Minder achtereenvolgens aan weerszijden van:
elke 2e nld 11 x 1 st, dan elke 3e nld 2 x 1 st en tenslotte elke 2e nld 10 x 1.
Kant de resterende 27 st af.

--- Op nld. 2.
1. Met de goede kant voor: Neem 44 st. van de hulpnaald aan het achterpand, vervolgens 28 st. langs de linkerschouder van het voorpand, de 22 st. van de hulpnaald aan het voorpand en tenslotte 28 st. langs de rechterschouder van het voorpand. Totaal 122 st
2. Brei 3 cm (12 nld.) boordsteek